7 sorters kakor

Dagens inlägg kom relativt sent.. eftersom jag idag har tillbringat hela dagen inne i Stockholm med mamma <3 Vi har shoppat, käkat, fikat, snackat & bara varit! Sååå länge sen sist och lika trevligt :D Men nu kommer dagens inlägg i alla fall och som tidigare sagt... TEMAVECKA!!

Förra veckan satt jag och tänkte lite, ungefär såhär:
7 sorters kakor… hmm veckan har 7 dagar… 7 kakor på 7 dagar?! Japp jag tror vi har en plan!

 När någon säger kakor är ju det första man tänker på småkakor.. därför tänker jag ägna denna veckan åt just dem.   

 

När det gäller småkakor finns det en uppsjö olika recept och varianter jag tänker börja med att i första hand presentera mina gesällkakor:

Schackrutor

Drömmar med Lime

Havrekakor

Strass

Brysselkex

Nötrosor

Pepparnötter

 

Detta är kakor med varierande svårighetsgrad och olika tillvägagångssätt.

 

Om jag sedan hittar fler recept jag känner att jag bara MÅSTE dela med mig av. Kan det tänkas komma flera kakor per dag…

 

Vi börjar veckan med en liten klassiker i ny tappning… randiga schackrutor!

När träningen inför gesällprovet drog igång på allvar i April verkade det som att alla 16 elever i klassen skulle göra schackrutor. Visst de är goda och lite pilliga helt klart en favorit alla vill ha med… men fy vad tråkigt om alla gör samma lika. Jag tänkte lite på problemet och en kväll, när jag (som så många andra kvällar) hade lite svårt att sova och låg och tänkte på sådana små detaljer, kom jag på idén. Varför inte göra randiga istället?!? Sagt och gjort jag skrev ner tanken och somnade.

Det var många som sedan kom och frågade varför jag gjorde randiga!? När jag då berättade varför kunde de hålla med om att det var en fiffig idé. Jag gjorde ju faktiskt riktiga rutiga också… om än väääldigt små. De ingick i mitt specialarbete som var Pinocchio i Choklad som hade kafferep med diverse minikakor och en tårta.

 

Schackrutor

 

5 dl                      vetemjöl

1 dl                      socker

200 g                   smör

 

2 tsk                    vaniljsocker

2 msk                 kakao

 

 

Blanda ihop mjöl, socker och smör.

Dela degen i 2 lika stora bitar.

Tillsätt vaniljen i den ena och kakaon i den andra.

Kavla ut degen i två lika stora plattor med så jämna kanter du kan.

Lägg plattorna på varandra. (limma ev. med lite ägg eller vatten)

Kyl.

Skär plattan i långa remsor  (3-4 cm breda)

Lägg 3 remsor på varandra (limma ev. även dessa)

Kyl igen.

Ta ut kakorna ur kylen och skär i skivor och lägg upp på plåt med papper.

Grädda i 175 grader i ca 10 min.

 

Lycka till med bakningen! Så kommer ett nytt recept i morgon :D

 

// Dalkullan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0