Julen 2011

Jul med familjen. Kan man ha det bättre? Nä!
Började dagen med att efter frukost åka upp till farmor för att traditionsenligt klä hennes gran. Stjärna, kulor, glitter och hjärtan. Eftersom pappa åkte hem med potatisen och bilen blev det en promenad för min del när jag skulle hem, men det var bara skönt att gå på skaren över åkern i solen :) Väl hemma hjälpte jag mamma duka fram julbordet och bytte om innan gästerna anlände. Faster, Björn, kusiner och farmor kom på lunch. Vi åt julmat (och eftersom man aldrig lär sig.. blev det så mycket att magen stod i fyra hörn tillslut. Det blev massor av skratt och tokigheter i den yngre änden av bordet ;) När alla ätit upp tog vi en promenad genom skogen till tomtens gran. En hal tur som bjöd på broder Jakob i kanon och godis från plåtburken vid granen. Mamma och pappa stannade hemma och diskade undan och kokade kaffe. Vi kom hem lagom till Kalle som vi såg samtidigt som vi frossade i julgodis.
Vid femtiden hade gästerna åkt och vi gav oss iväg till mormor & morfar. För första gången på flera år var vi alla samlade, supermysigt. Mormor hade dukat fram ett dignande julbord och magen fick en ny omgång. Fick dessutom dundergod enbärsdricka! Knappt hade vi hunnit äta upp innan tomten knackade på dörren. Aito blev överlycklig över sitt korvpaket och svansen viftade som tokig där han sedan stod i princip mitt i säcken. När tomten gett sig av tog Emil och Charlie över hans jobb och delade ut övriga paket. Att vi inte träffas så ofta märktes när kusin sade God Jul Linn och gav paketet till Lovisa, hihi, inte lätt! Men han är inte ensam om att ta fel. Det har hänt flera gånger att vi fått skäll i skolan för att vi är på fel plats (fast ändå inte).
Vi har tydligen varit väldigt snälla allihop för många paket var det :D
Mina favoriter var nog den Onepiece jag nu myser runt i, tomten från Elin, fårskinnet från farmor och diverse Tupperware prylar. Fick oxå  en läcker parfym och massa andra saker.
Idag har varit en långsam mysdag. Segstartade morgonen med att krypa ner i min onepiece och äta frukost med mamma. Det blev diverse julmat och en skiva Valhallavört.
När jag ätit påbörjade jag den bok jag fick på julaftonsmorgon, satt och läste i den några timmar innan jag mamma och Lovisa gick en promenad upp på byn. Fönstershoppade lite och tog en nypa frisk luft.
Sen var det dags igen för julmat. Åkte upp och hämtade farmor.
När vi ätit klart spöade jag Lovisa och Sonja på Geni! Skjutsade hem farmor och sen övergick vi till wii-spel.. då var det min tur att bli spöad.. Skyller på det faktum att jag inte spelat på hur länge som helst ;)
Passade på att få köra lite mer bil när Sonja skulle hem och fick i samma veva hälsa på en svart fyrbent vän.
Nu har jag fått håret lockat och boken är utläst.
Till Jullunchen igår bjöd mamma på Julmumma. Här får ni receptet!
****************************************************************************************************
Julmumma
10 st kardemummakärnor (stötta)
5 st enbär (krossas)
4 msk konc. svart vinbärssaft
Låt dra minst ett par timmar.
Sila ner i tillbringare.
Tillsätt 33 cl sockerdricka & 1 liter Julmust.
****************************************************************************************************
Farmors gran klädd

varma delen av julbordet med elden i bakugnen i bakgrunden

det kalla allt i/på fina glasburkar/skålar & fat

Fint värre när mamma dukat långbord

Ut på promenix...

Mina fina kusiner <3

Lika goda kålsupare allihop!





Längst till vänster är Engelsk fruktkaka
Hittade denna bilden på syrrans skrivbord.. Ungefär så jag känner mig i huvudstaden

Lämnade denna där när jag gick..
Nu ska vi äta tomtegröt och se på nån film... dock har vi alla olika viljor så vi får se vad vi tillsist kollar på ;)
I morgon är det dags att åter åka hem till Stockholm för på Tisdag är det jobbet igen.
Hoppas alla har haft en lika mysig jul som jag och god fortsättning! Snart är det dags för nytt år och nya möjligheter :D
♥Dalkullan
Sanna Nielsen – Stilla Natt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0