Dan före doppare dan

Jösses säger jag bara! Det är galet vad vi bakat de senaste dagarna!! Egentligen hela veckan men igår och framförallt idag har varit heltokigt.
I går gjorde vi tillexempel gotlandskavring. Normalt sett gör vi en enkel deg varje onsdag så finns det för veckans behov.. igår gjorde vi det x6!! Manhattan gör vi en vanlig torsdag runt 40 bröd.. igår gjorde vi närmare 100.
jag var kvar på jobbet till 19:30 igår, Fredrik var kvar till runt 21 och 22 gick Sandra in och körde igång dagens bakning.. Eller nä.. Fredrik körde första degen åt henne innan han gick.. vilket betyder att bageriet aldrig stog still!!
Idag var det så dags för min första 23:e december på jobbet.. Jag hade räknat med full fart och massor att göra, men OJ! när jag kom in halv nio slängde jag mig över vörtdegen. Vi slog upp de 80 bröden och fick in dem i rasken(jässkåpet) samtidigt slängde de in lika många i ugnen. det var 2:a eller 3:e omgången för dagen bara det.. Och butikspersonalen stod och skrek efter mer!
När vi var klara fick vi 2 minuters paus, lagom för att leta upp plåtar, papper och stick för en omgång till. Vi slog upp dem fick in på rask och sen fick jag kubba upp Manhattan och få den i formar. När jag avslutat det gick jag ut i kallskänken och gjorde "chokladgrejer", pikerade pepparkakor och dekorerade våra julchesecakes. Sen var det in i bageriet igen och ta hand om en vört! Det har gått i ett hela dagen och ugnen har varit full med bröd och bullar hela dan. Ute i butiken var det tjockt med folk non stop man tog sig inte igenom och kön ringlade sig långt ut på gatan utanför.
Igår fick jag uppleva lite Östermalms drama.. Jag gick ut i butiken av nån anlednig jag nu glömt och råkar höra vad en dam säger medan hon betalar för sitt bröd: "vi får nog skynda oss lite. Jag har dubbelparkerat här utanför och mannen som har bilen innanför hotar med att ringa polisen om jag inte flyttar bilen"
?!?!?!
Ni må kalla mig fördomsfull men det låter i mina öron som äkta Östermalmare! Jag menar hon som dubbelparkerat hade kunnat parkera på tvärgatan och gått runt hörnet till bageriet.. och mannen i bilen hade kunnat avvakta de minuter det tog henne att hämta och betala brödet...
Jag skrattade lite inombords och återgick till mitt bakande och lämnade Östermalmarna åt sitt öde ;)
Nu sitter jag på bussen hemåt Dalarna med julmusik i öronen och med min underbara syster i stolen brevid <3
Hon åkte igår morse till huvudstaden enkom för att hjälpa mig hem med min packning.. min packning som består av en stor väska med julklappar och lite kläder, en fiol, en väska fylld med julgodis, kakor mm.. och nu sen jag gick från jobbet två kassar med bröd och bullar :D Tur att Lo kom! hade aldrig klarat det själv.. då hade det blitt å prioritera om.
De julheesecakes jag gjorde på jobbet :P

Min nödproviant ;)
Nu vill jag passa på att önska er alla en riktigt GOD JUL!! Jag hoppas ni hunnit prova några av recepten på julgodis och har ni inte? vad gör det? då har ni nåt roligt till mellandagarna :D
Nu ska jag äta lite matsäck!
Tommy Körberg & Sissel Kyrkjebø – Julen är här
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Wesslantjej

Jag har testat din hallontryffel, och den blev såå god!:D Man vet att man kan lite på dina recept..;)

God jul

2011-12-24 @ 14:27:35
URL: http://tjejenochlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0