Gesäll 2011

Natten till torsdag gjorde jag mitt sista jobbpass förra veckan. Så fort jag slutade vid åttatiden tog jag mitt pick och pack och tog tunnelbanan till Centralen. Bokade en enkel till köping och 09;07 började min resa.
Sov till och från till jag väcktes till liv av pappa i Västerås. Tur att han ringde.. annars hade jag nog sovit förbi köping och förmodligen hamnat i Göteborg ;) När jag anlände Köping skulle jag ju ta mig genom hela stan till andra sidan och Big Inn. Efter att memorerat kartan i huvudet, knutit sjalen runt halsen och tatt på vantarna traskade jag iväg. Det tog ganska exakt en halvtimme :) Åt Lunch med Kim i personalrummet och sedan skulle han göra det sista för dagen. Jag som gärna hjälper till istället för att bara stå i nått hörn och titta på fick låna en rock och sedan frontade jag och fyllde på bröd i butiken. Plockade lite frys och grejade. Sen gick vi hem till Kim, jag gick husesyn och kunde konstatera att några av hans nyaste bakböcker vääldigt gärna ville krypa ner i min väska ;) Jag motstog frestelsen och nöjde mig med att bläddra och drömma.
Vi inväntade vårat resesällskap ner mot Skåne.
Clara och Anna skulle ta sig med tåg till Västerås där Cissi skulle plocka upp dem med bilen för att därefter komma och plocka upp mig och Kim. Det var bara det att någon ville annorlunda. Vi fick ett panikslaget telefonsamtal från Cissi. Någon har skurit sönder ett bakdäck på bilen!! Vi påbörjar en jakt på nytt färdsätt till Skåne. Det slutar med att vi hyr en bil och 18:30 (nästan 2h sena) kommer vi iväg.
Trevligt sällskap, mycket att prata om och musik på hög volym går resan relativt snabbt. Väl framme har jag varit vaken ett dygn och är så övertrött att jag får svårt att somna.
Som de bagare vi är hade vi bestämt att ses allihop vid frukosten vid 8 för att 9 dra oss mot skolan och hälsa på. Våra intentioner var att ta en prommenad ut till Österäng, men regnet vräkte ner och det blåste så vi packade in oss i bilen. Bortsett från att en vägg var nerplockad var skolan sig rätt lik och när jag satte mig på "min" plats kändes det som jag var hemma <3
Vi hälsade på alla nya elever. Gamla lärare och övrig personal. Snackade lite praktik, SM, träning och allmänt bakning.
Nästa punkt på dagordningen var att åka och överraska Åke. Vi tänkte att om vi åker till Duvanders och snackar med Jens kan kanske han dra en vit lögn och lura ner Åke till konditoriet så vi får krama om honom.. men då vi kliver in i kondtoriet är den första jag ser just Åke :) Vi sätter oss och pratar nån timme, pratar om allt mellan himmel och jord.
Efter snacket går vi och köper strumpbyxor till kvällens tillställning och sen äter vi lunch.
Tillbaka på hotellet blev det lite slagmål om duschen (oops.. jag förlorade.. men Kim var rätt snabb så fine en värdig vinnare) När vi duschat och bytt om gick vi till rum 312 där klassen en efter en samlades för lite förfest, sminkning, kramande och skvaller.
15:30 samlas alla i konserthuet för den stora utdelningen.. På scenen fick vi ta emot Gesällbrev, Vandringsstavar och blommor. Åke håller tal och delar ut böcker till oss "Bagargesäller" det var boken "Sockerbagaren som blev hovkonditor" Superfin bok :)
Lite fotografering, kramande och fika innan vi återigen går till hotellet och rum 312...
Cider, nyponshots, gångtävlingar i korridoren med Ellen och massor med skratt.
En 3-rättersmiddag med skålande i champagne och pampiga tal om att vi är Sveriges framtid avslutas med att jag nätt och jämnt lyckades hålla tårarna tillbaka när vi åter tackade Åke, Kerstin och Stina för allt de gjorde för oss under vårat Yh-år.
Åter på rum 312, mer förfestande, nu fick vi sällskap av 3 nya Yh elever ( trevligt att ni kom med!! Synd att inte fler "orkade"/"vågade" ) Vid elvatiden var det dags för utgång på Bånken! Vi dansade till klockan var 03 och de stängde. En omväg till BK för "nattamat" och 04 var vi på hotellet igen och däckade. Eller ja.. jag frös så jag hade svårt att somna (igen).
Lördagen var det frukost 09 som gällde. sedan såg jag till att Elin och Therese kom iväg som de skulle med tåget ;)
Lite shopping och sedan fika på Duvanders, rundtur bakom och uppe i Åkes lägenhet.
Sen Våldgästade vi "kyrkan" (det ställe där halva klassen bodde förra året och där nu nya elever bor. Snack, pizza, godis och film. Tack Sara, Michaela och Patrik för en fin helg!
Igår söndag checkade vi ut 05 och åkte hemåt igen :D
Som ni kanske förstår var det en helt fantastiskt trevlig helg  nere i Kristianstad, jag tackar alla inblandade och ser fram emot nästa återträff :D
I morgon ska jag skaffa mig en ram till mitt Gesällbrev så ska det få en hedersplats i hallen :)
Draken stod kvar inne på glassmaskinen i skolan.. nästan hel.. sånär som på drakägget och den lilla draken.

Stretching..

ett försök att få ordning på Claras skivor.. gick inget vidare.

Fina flickor på fin middag :)

Nu har jag äntligen fått beviset, på mitt yrkeskunnande, i min hand :)

Boken vi fick.
Dionne Warwick with Elton John, Gladys Knight & Stevie Wonder – That's What Friends Are For
Nu är klockan halv 4 och det är hög tid att sova om jag ska orka upp ikväll och ta mig till jobbet :)
♥Dalkullan
Dela med dina vänner! I morgon kommer nytt recept!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0