Fikonmarmelad

När jag slutade jobbet här om dan gick jag till Tösse och hälsade på, pratade lite, åt en lussekatt, blev bjuden på frukost i chokladrummet och bara fördrev tiden med trevliga människor.
Vid 10 gick jag tillbaka till fältöversten för att försöka införskaffa en ram till mitt Gesällbrev.. Men hur korkat är det inte att göra det i formatet 29.5 * 42 cm?!?! Standardramar är 30*40.. Jag menar det hade fått plats även om man kapat papperet en aningens aning!
Efter att konstaterat att jag måste specialbeställa ram gick jag och handlade lite prylar till godis och övrig mat. Då hittade jag trokade fikon.. Det jag fastnade för var asken de låg i men även fikon kan användas i mitt kök. Jag har länge tänkt prova göra min egen fikonmarmelad.
I alla de recept jag har på fikonmarmelad ingår portvin.. Portvin?!? Hallå! Hur i hela friden ska detgå till?.. med nio månader kvar till jag får köpa det får jag helt enkelt komma på en "barnvänligare" lösning. Då kom jag på det.
När jag flyttade in hjälpte mamma och pappa mig att handla lite basvaror.. vi köpte en stor flaska svartvinbärssaft, drack ur kanske en tredjedel innan de åkte hem.. sen stod flaskan bara högst upp i skåpet. När de sen nån vecka senare kom för att springa lidingöloppet var de iväg och fördrev tiden medan jag sov innan jag skulle jobba natt. Det enda som så sent var öppet var mataffären och de kände att saft, DET behöver vi nog köpa.. Så nu står det TVÅ! stora flaskor svartvinbärssaft i skåpet. PoRTVIN-SvaRTVINbär det måste ju funka??
Det funkar nåt aldeles fantastiskt bra :D Jag tror det kan tilltala även unga tungor..
**************************************************************************************************
Fikonmarmelad
200 g torkade fikon
140 g socker
10 g citronsaft
50 g svartvinbärssaft (konc.) eller portvin
½ vaniljstång
snoppa och dela fikonen i små bitar.
koka upp allt utom fikonen.
Tillsätt fikon och koka till det klarar syltprovet..(häll en klick på en kall tallrik och dra en sked igenom. om det blir ett spår genom marmeladen, som ej går ihop är det färdigt)
Häll upp på ren torr burk.
*************************************************************************************************
Visst blev det fint?

Fikonmarmelad ska tydligen vara gott till pepparkakor och ädelost!
I morgon kommer mamma och blir här över helgen! Myyys

♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Gustaf i D-J

Hej!



Allting sir sö gött ut sö je skull kunn jät öpp alltihihopa. Je får bära törä peppekakur jänne hemma. Hä e int nölöns...



Ha det bra!

2011-12-09 @ 14:41:35
Postat av: Dalkullan

Nämän Gustaf har du hitt hit ö?



Vi får försök si tä att du får dä nö gött skä dâ ;)

Anners e full int peppekakur sö tokut hä häller?

2011-12-09 @ 17:22:48
URL: http://dalkullansbaktankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0