Uppdatering

Jag måste börja med att säga förlåt för dålig uppdatering!! Jag har dock njutit av semestern och varit iväg på lite olika utflykter.

 

I onsdags blev det en dag runt Siljan vi började med att åka till Leksand och mötte där upp moster på Siljanskonditori, jag åt ett glasswienerbröd till en varm choklad :P Vi fortsatte vår färd mot Tällberg och Rättvik med diverse stopp på vägen i olika hantverksbodar och utkiksplatser. Vid Hantverksbyn i Rättvik stannade vi och åt Lunch. Vi åt alla varsin tallrik med köttfärslimpa och stuvademorötter… Evigheter sen sist jag åt stuvademorötter och det var så underbart gott!

 

När vi ätit färdigt var det så dags att ta sig genom Rättvik, hmmm det var vi och alla Classic Car Week bilar haha jag satt i framsätet på mosters bil med kameran i högsta hugg! Fotade diverse olika bilar och vi cruisade vidare upp till Nittsjö keramik. Att dreja lergods ser så enkelt ut när proffs gör det! Vilka pjäser de gör där alltså!

Vad jag önskade att jag var miljonär när vi stod i butiken där… Skulle kunna köpt massor men framförallt tallrikar och muggar som matchar min kanna.

 

Vi började känna ett oerhört starkt sug efter glass i den värmen som var.. vi åkte till Vikarbyn med förhoppning om att kunna köpa någon god kul- eller mjukglass. Efter en alldeles laglig u-sväng parkerar vi bilarna utanför Coop och går efter skyltarna som säger ”Gårdscafé 250 m”. Men det var lite av en besvikelse… ett staket runt en gräsplätt, en handfull bord och stolar utslängda och en liten stuga där man kunde välja mellan bake off bullar, chokladglass eller citronsorbet :/ inte vad vi tänkt oss. Vi går tillbaka till parkeringen och köper oss glass utanför coop istället.

Moster åker hemåt igen och jag, mor och far tar oss an nästa punkt på agendan! Bada i Siljan… burrrr vad kallt att komma i men skönt när man väl doppat sig J 

Efter badet åker vi till Orsa på Orsayran…

 

När vi kommer fram får jag order om att parkera på en gräsmatta vid rondellen, vi kliver ur och går mot järnvägsgatan där massa människor samlats på båda sidor. Vi har ingen aning om vad som hända skall, så vi försöker smälta in och gör som alla andra. 18:00 börjar massor med spelmän/kvinnor samlas utanför hotellet och går spelandes gatan fram. När de passerat hakar vi på och hamnar slutligen framför en scen. Där får vi veta att 19:30 är det skidhoppning ner i vattnet, 19:47 är det tågöverfall!!? Vi fortsätter låtsas att vi har varit med förr och driver runt på samhället där de spelar i varje severing, portgång och ja precis överallt… fioler, gitarrer, trummor, tromboner, trumpeter, sax, tvättbrädor, dragspel och alla andra upptänkliga instrument.

En häftig tillställning! Nästa år ska jag ta med min egna fiol och spela jag med!

 
Utsikten i Tällberg
 

Resesällskapet mitt

Dalkullan själv njuter den fantastiska utsikten över dalarna!

Jag undrar... Vad letar dom efter?!


Turister i hantverksbyn i Rättvik





Blev lite småkär i den bilen!!




Orsayran!

Ett försök att smälta in bland väntande orsabor...






Mer bilder kommer...

 

Igår torsdag åkte jag med syster och Sonja ut på äventyr… fick i tisdags detta sms från syster:

”Hej linn/sonja På torsdag förmiddag kommer du (om du har något som helst vett i skallen) vara förberedd för en övernattning på en ö i Storsjön. Hotellet vi ska sova på är -5 stjärnigt. Detta innebär att du behöver ta med egen sovsäck och liggunderlag om sådant önskas (kudde är överskattat och om du vill ha det får du eller den simma bakom kanoten till ön).

På kvällen kommer det bjudas på 3-rätters middag bestående av hårdbrödssnittar, nudelsoppa med knäckemackor och till efterrätt vinegum (förmodligen men förhoppningsvis inte stenhårda).

Frukosten består som på alla -5 stjärniga hotell av kall risgrynsgröt med bär (om du plockar dem själv).

Du behöver bara packa dina atiraljer och be för fint väder (eftersom stövlar och alltför mycket kläder kommer att sänka kanoten). Så packa en lilla väskan och var beredd på ett äventyr. Hoppas du har lust att närvara  Med Vanliga och vänliga Hälsningar Syrran/lovisa”

 

Vem är jag att säga nej till ett sådant erbjudande?!?! Jag gjorde mig redo, packade bikini, handuk, sovsäck, liggunderlag och lite varmare kläder. Vi gav oss iväg ut på äventyr! Jag vill lova att det blev ett riktigt äventyr… vi började med att köra fast med den nerpackade kanoten på en sten. Lovisa hoppar genast ur kanoten med springskor och allt och står mitt i vattnet på en sten (väl gömd under ytan) och knuffar loss oss hahha  vi skrattar alla 3 så vi får ont  i magen och tillslut får vi också i Lovisa i kanoten igen efter en del vinglande.

 

Vi anländer till vår ö slänger iland all packning och tar på oss badkläder packar lite kakor och frukt och paddlar upp till mellansjön. Där finns en trevlig klippa varifrån vi hoppar ut i vattnet och har allmänt roligt… tills systra mi halkar och skrapar upp halva vänstersidan mot stenarna. AAj! Med en blödande lo paddlar vi raskt tillbaks till ön för att plåstra om, äta lunch och spela kort. Mamma får göra en mindre utryckning med plåster och tejp. (torra tändstickor och hallonsylt). Plåstrar om Lo ordentligt och lämnar oss sedan åt vårat öde igen ;)  Medan lo ordnar 3-rätters letar jag och Sonja reda på den perfekta tältplatsen… svårt på en ö med stenar överallt! Vi bestämmer tillslut att det var bäst nere i gropen, trots att man ligger som en banan där xD

Det blir perfekt  och vi fortsätter vårt äventyr!

I morse vaknade vi tidigt av att det var olidligt varmt… upp och packade ihop lägret, åt kall risgrynsgröt direkt ur korven och paddlade hemåt igen :D Tack kära go vänner för en underbar tur!!! Många skratt och tokigheter.

 

Nu håller jag på att göra mig klar för hemfärd till Hufvudstaden igen… på måndag är semestern slut och det är dags att jobba igen!

Jag undrar dock varför man så sällan hinner med allt man tänkt sig att göra när man är ledig… Jag menar… två veckor! Det är lång tid… men vart tog mina två veckor vägen?   



// Dalkullan


Kommentarer
Postat av: eric

var ni inte förbi klockargårdens bagarstuga?:p

2011-08-05 @ 19:37:28
Postat av: eric

var ni inte förbi klockargårdens bagarstuga?:p

2011-08-05 @ 19:38:28
Postat av: Dalkullan

Det missade vi... Är det där du jobbar nu? :D

2011-08-05 @ 20:29:11
URL: http://dalkullansbaktankar.blogg.se/
Postat av: Sonja

Tack för den underbara turen och nu hoppas jag att du tar hand om dig själv så ska vi se om vi kan hitta på något annat oväntat(mottot från tidigare sommrar, hittade nyligen denna rad "Do The Unexpected" och det passar ju himla bra) tills nästa gång vi tre är samlade, kanske till och med alla nördar "en gång nörd alltid nörd" kramar

2011-08-05 @ 20:39:20
Postat av: eric

oke, det var ju synd för er ;D ja de gör jag:)

2011-08-06 @ 20:42:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0