Vilka dagar!

Vilka dagar! Sitter på tåget mot Stockholm efter ett par galna dagar i Göteborg. Tisdagen blev en nervös men rolig uppladdningsdag. Vi fick diverse sistaminuteninfo, fika och kläder. Vi fick träffa juryn och sedan påbörjades tävlingen med en timmes förberedelser. Uppvägning av alla ingredienser samt köra 2 skådebrödsdegar var det som stod på min planering. Timmen gick fort men jag hann med allt jag skulle och behövde inte stressa alls. När allt var klart tog vi oss tillbaka till hotellet för att slappa innan middagen i hotellets restaurang. Pirriga som vi var gick diskussionerna kring mardrömmar man drömt inför denna viktiga dag. Efter en god middag med alla i jury och övriga inblandade drog vi tävlande oss tillbaka och upp på rummen. Plockade i ordning alla prylar som skulle med på morgonen och ställde larmet på 04:15.
När jag lagt mig låg jag bara och funderade en liten stund innan jag somnade och sov som en stock till 4. Vaknade och insåg att nu. Nu gäller det. Vips var magen i uppror. Fjärilarna som så smått fladdrat där nere de senaste veckorna blev plöttsligt agressiva. Påklädd och med alla prylar i högsta hugg mötte jag upp alla övriga finalister i lobbyn. Vi fick varsin frukostpåse innehållande liten yoghurt, äpple, 2 mackor och en liten juice. Jag fick efter 20 min i mig yoghurten och juicen. Resten fick vara.
Vi blev upplockade utanför hotellet av taxi och åkte ut till Ester Mosessons Gymnasium. Bytte om till bagerikläder och sprang på toa för 5:e gången på 2 timmar ;)
Klockan 06 gick startskottet och vi körde igång. 5 timmar. 5 timmar av full fokus. Det som hände runt omkring registrerade jag någonstans i bakgrunden men det var aldrig något jag brydde mig om. Jag stängde ut alla intryck och gjorde bara exakt vad jag planerat och tränat in. Jag tror jag kollade på klockan 3 gånger på hela tiden i övrigt bara körde jag på. Jag har nog aldrig varit så inne i mig själv som jag var under dessa timmar.
Om man ska tro folk som var runtomkring och som såg mig var jag hellugn. Vilket jag mestadels var. Men stundtals kände jag osäkerheten sjuda. "Vad gör jag här?!!?" En fråga jag ställde mig själv oräkneliga gånger.
Det första jag fick klart och bakade av var Wienerbröden. Jag kavlade på smör och det hade jag kylt lite för länge så det var väldigt kallt. För kallt, egentligen. Jag blev därför inte helt nöjd med mina wienerbröd. Endel  blev rentav fula... Enligt min åsikt. Jag hade inte tid att gräva ner mig i det utan fortsatte, bakade av skådebrödet. Det blev riktigt bra och det gav självförtroendet en knuff uppåt. Frallorna blev gjorda och när jag såg hur fint de jäste blev jag glad i magen. Jag tog mig an matbrödet samtidigt som jag startade degen till vetebrödet. Gjorde hälften av matbröden. fixade det sista lilla med frallorna och skickade in dem i ugnen. Tog upp vetedegen på bordet så den fick vila. Gjorde de sista matbröden och fick ut frallorna ur ugnen.
Jag gjorde mina 60 bullar och bakade matbrödet. Bullarna fick jäsa medan jag röjde av på bordet och limmade fast blommor på mitt skådebröd. Jag dekorerade mina wienerbröd. fick efter lite om och men en ugn att baka mina bullar i och avslutade sedan med 14 minuter tillgodo mina timmar med att bygga ihop skådebrödet. En fantstisk känsla när jag kallade på en domare som fick skriva upp min tid. Jag åkte till SM med målet att bli nöjd med min insats. Det blev jag! Det finns alltid saker att göra bättre men på det stora hela var jag nöjd. Jag klarade tiden, jag skar mig aldrig, jag brände mig inte, jag gjorde fina bakverk och jag sprang inte ett enda steg i stressen.
Jag städade av min plats, gick ett varv och kollade på alla andra, åt bananen jag ignorerat under tävlingstimmarna. Kramade om mina medtävlande och gick sedan och petade i en woklåda det var tänkt att jag skulle äta till lunch. Nu kom nervositeten tillbaka. Efter ett ombyte var det dags att ta sig till Nordstan. Vi blev bilade dit och väl där fick vi snabbt upp alla bullar, wienerbröd, matbröd, frallor och skådebröd på borden. Efter lite presentationer var det dags för juryn att provsmaka. Matbröd, bullar och wienerbröd blev provsmakade.
Sedan kom den jobbiga väntan. De 5 timmar då vi tävlade gick i en rasande fart. De 2 vi väntade på resultatet tog aldrig slut. Jag lyckades äta lite choklad, 2/3 av en cheeseburgare och några strips. Klockan blev 15 och juryn hade överlagt klart och hade ett resultat. Vi blev en efter en uppropade på scen. Fick bukett och medalj för vår insats. Så var det dags för utdelning av priser för bästa matbröd, franskbröd, wienerbröd, skådebröd och vetebröd.
De började med att dela ut priset för bästa matbröd. Karolina fick gå fram och ta emot sitt pris.
Sedan delade de ut bästa wienerbröd och ropade upp MITT(?!) namn. Jag går i chock fram och får mitt pris. Får gå fram och bli fotograferad. Jag går tillbaka till min plats i ledet överlycklig och omtumlad. Hinner bara ställa mig så ropar de upp bästa franskbröd... mitt namn IGEN(?!) Oj! Nytt pris. Nya foton och tillbaka till ledet. Pris för bästa vetebröd går till Susanna och likaså pris för bästa skådebröd.
Nu är det dags för dem att dela ut 3-1:a priserna. De ropar upp Didrik som 3:a vi applåderar han får sitt pris och blir fotograferad. Sedan är det dags för silverplatsen. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen när de ropade upp MIG! Jag. Näst bästa bagaren i Sverige?! Det kan inte vara sant. Väck mig jag drömmer! Det var sant. Det ÄR sant. Sen kommer de och sticker en stor check under min arm. Det hade jag totalt glömt bort i glädjen. En studieresa till Spanien! Massa foton innan jag får gå tillbaka till min plats och de ska tillkännage vinnaren.
De läser motiveringen och ropar upp Susanna! Så väl värd vinsten. Fantastiska bakverk och en underbar tjej. Sen var det fotografer överallt. Le häråt, kolla däråt, kramar och grattis.
När Therese kom fram och kramade om mig och talade om för mig att jag kommit tvåa släppte plötsligt all spänning och glädjetårarna rann. Jag fick kämpa för att få stop på dem och de bubblade upp igen gång på gång.
Intervjuer och foton. Mer kramar och lyckoönskningar. Helt slut men otroligt glad går jag i sällskap av Kim upp till hotellet. Satt på mitt och Cissis rum och pratade en stund och sen tog jag en dusch. Jag drog med Kim in till Nordstan igen för att köpa något att dricka. Det slutar med att vi går därifrån lika törstiga men med varsina par nya skor. Jag blev övertalad att unna mig ett par röda Converse. Något jag drömt om länge.
Tillbaka på hotellet var det dags att byta om och göra sig i ordning för middag och utgång. Ombytt och klar gick jag över till Maddes rum, vi hängde där en stund tills det var dags att samlas i Chrystal bar på hotellet för en skål i bubbel. En buss hämtade upp alla glada bagare och vi åkte till Avenyn och Brasserie Lipp. God mat och vin  i gott sällskap. När alla var mätta och belåtna var det dags att dra vidare ut för att fira. Vi gick till lokalen brevid Lipp och efter en stunds drickande, shottande och snack i sofforna intog vi dansgolvet och släppte loss! Dansade och dansade. Fantastiskt roligt hade vi! Men vid 3 gick jag Kim & Madde mot hotellet. Tröttheten tog överhand. Vilken befrielse när jag fick när vi kom till hotellet och äntligen kunde ta av klackarna. Mina fötter är inte vana så höga klackar..
Idag har varit en lugn dag. Hotellfrukost, checka ut. Säga hej då till alla vänner och sen tog jag mig till Domkyrkan där jag mötte upp mamma, mormor och moster. Vi gjorde stan och shoppade loss. Åt fantastiskt god lunch, skrattade och hade det gott. När jag vinkat av dem vid tåget mötte jag upp Madde och Therese för att hänga med dem till de skulle med sitt tåg mot Lund och jag hem till hufvudstaden.
Jag får återkomma med alla bilder senare för nu är uppkopplingen inte att litapå.
Men nu är jag altså en av 4 medlemmar i Svenska Juniorbagarlandslaget! 2:a bästa bagare i Sverige och supernöjd med min insats. Kan konstatera att all träning gav resultat och nu är det glömt det faktum att de senaste veckorna har varit stundtals plågsamt uppbokade och enformigt ensamt tillbringade i bageriet.
10-13 Maj åker jag och Susanna med på Sveriges bagare och konditorers årsmötesresa till Spanien. San Sebastién är målet för resan och jag får återkomma med vad som händer där när jag själv vet :)
Loreen – Euphoria - Single Version
♥ Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0