Knäck

Nu sitter Dalkullan på tåget mot Skövde, där blir det att byta till bussen vidare mot Lidköping. En weekend med Elin!
På jobbet har julen på allvar börjat förberedas. Pepparkakor, saffransbullar, saffranslängder, mjuk kaka med saffran och frukt, mjuk pepparkaka med glasyr... jösses.. massa gott och det är en dryg månad kvar innan det är jul. Undra hur länge det kommer dröja innan man tröttnar på alla smakprov (läs: allt ätande)? För nu till en början är det ju fantastiskt! Tänk er det här: "kommer in på jobbet som vanligt möts man av glada -God morgon!! från höger och vänster. man går och byter om och sedan sätter man igång och snurrar kardemummabullar. plöttsligt står man med en saffranskaka under näsan.. -Prova och säg vad du tycker!? Man smakar och mmmmmm vad underbart! Ger feedback typ -Hur vore det om man bakade lite mindre, lite mindre frukt? Återgår till bullarna och en liten stund senare kommer Wictor inspringande med en liten mjuk pepparkaka med glasyr.. Jag, Roger och Wictor glufsar i oss den stackars kakan utan någon som helst respekt, den smälter på tungan och ja.. kvar blir bara smulor. Undertiden bakas saffransbullar i ugnen och den doft som sprider sig i bageriet när plåtarna åker ut ur stenugnen! Oh my! Vad underbart! Att bara nypa en bulle direkt från plåten och ta en tugga medför skållad tunga, men det är SÅ värt det :P
Med Owe Törnqvist(?ja faktiskt..) på högsta volym fortsätter bullsnurrandet med saffransbullar.
Vi får hem de nya knivarna som rengör valsarna i kavlingsmaskinen de monteras i och vi fortsätter vår fredag.. bullsnurrande, levain, pepparkakor, chokladmazariner & längder.
Allt gick fantastiskt snabbt och smärtfritt, musiken byttes någonstans på vägen till den vanliga fredagsmusiken på Valhallabageriet.. Skrillex, LMFAO mfl. Härliga arbetskamrater, en hel del skratt och snabba ryck gjorde att vi 17:00 var färdiga att gå hem :D för min del innebar det en timme tidigare. Tackar!
Efter snabbt ombyte och ett hejdå till butiksersonalen följde jag med på en spontantur till Wallmans. En tur in i köket med saffransbullar, hälsade på alla i personalen, in och såg hela restaurangen där de höll på med dukningen för kvällens show. riktigt fint ställe måste jag säga! Dit levererar i bröd ;)
Nu sitter jag som sagt på tåget och har varvat ner.
Tänkte dela med mig av gårdagens upplevelse i köket. Skulle koka knäck, hade gjort i ordning tidigare med formar och började mäta upp allt. Jag brukar alltid koka den för hård (eller aldeles för lös) och hade bestämt mig för att nu skulle den bli perfekt! jag kokar den till 123 grader och gör ett första kulprov, för lös. 124, lös. 125, mja lite lös. 127, nu snart men liite till.. 130, top notch!! Perfekt, fort av plattan och upp i ett halvlitersmått för att sedan hälla i formarna. Häller i den första... pofff! det är som det skulle varit bakpulver i botten.. det bubblar till om knäcken! Jag tänker att jaja jag har kanske råkat spilla i något.. häller i nästa... pofff! likadant. provar en till. Poff! Det här känns inge bra.. vad är det i dessa formar egentligen?!?! Jag köpte dem för nån vecka sedan på IKEA för de var så kanonfina och då vill jag jiu använda dom. Som tur är har jag alltid ett lager med diverse formar hemma och där fanns "vanliga" knäckformar. det blev att snabbt som ögat peta upp dom på skärbrädan och hälla upp knäcken. Mitt i cirkusen ringde mamma och pappa så med telefonen mellan axeln och örat häller jag upp knäcken. Jag gör 3 klubbor oxå, bara för att :) När knäcken fått kallna blev den just så som jag var ute efter. tillräckligt hård för att man ska få av papperet men inte så hård att man får en dyr tandläkarräkning eller går runt med knäck i tänderna ett halvår.
Nu ska jag därför antingen per mail eller telefon ta kontakt med IKEA och fråga vad i hela fridens dagar de har behandlat sina formar med?!?! Återkommer med svar när jag vet. Tills dess skulle jag avråda från användning av de formarna... läskigt!
Nu till receptet!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Knäck
2 dl grädde
2 dl socker
2 dl sirap
Koka till 130 grader
Häll upp i formar. (Vill man kan man strö på hackad mandel eller kanske krossade polkagrisar på toppen)
Låt kallna.
Muuuums!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tog visst inga bilder på vare sig den bubbliga eller den "riktiga" knäcken.. får återkomma med det!
♥Dalkullan
Kolla in detta klippet! Underbar låt och fantastiska bilder :D Jag längtar efter snö och rimfrost!
http://www.youtube.com/watch?v=VAuEUQrh-8w&feature=related

Kommentarer
Postat av: Wesslantjej

Åa, vilket underbart jobb!! Jag längtar så tills julbakandet kommer igång på riktigt här hemme!! Och vilket öde med knäcken, kanske borde avakta med att köpa de där formarna..

2011-11-20 @ 12:56:51
URL: http://tjejenochlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0