14/11 1928 (2011)

För flera månader sedan fick jag en kartong från mormor, den hade hon ropat in på en auktion till mig och den innehöll massor av gamla kokböcker och en gulnad halvtrasig anteckningsbok. Fick syn på den idag och såg att andra noteringen var idag för 83 år sedan :) Överst på första sidan står "Skolkökskursen den 13-11-1928"
Hela boken (häftet) är fylld med massa olika recept, skrivna på svårtydd gammal skrivstil men läser man några gånger kan man tyda vad där står.
Åter till 14/11. År 1928 åt man idag "Kokt torsk sås å potatis. 2 kg torsk, vatten, salt. Sås: 2 msk margarin, 4 msk mjöl, 4 dl fiskspad, 4 dl mjölk, ppr (peppar?), salt, 1 ägg. Potatis 2 liter" Efterrätt var "Havrevälling med Plommon"
Låter inte detta smarrigt?
Om vi hoppar 83 år framåt till idag så hamnar vi i Stockholm och min lägenhet. Jag blev för en stund sedan informerad om att det är Världens bästa måndag Dessutom har jag tydligen Världens bästa yrke.. Jag måste nog delvis hålla med dig där Kim! Men det betyder inte att man inte behöver göra annat ibland! Jag har tillexempel bestämt att på fredag åker jag till Lidköping direkt efter jobbet för en weekend med Världens bästa Elin ♥


Det senaste receptet jag delade med mig av var ett recept på hallontryffel, kan bara tala om att det satte igång mina julgodis ideér ;) Nu sitter jag som bäst och funderar på hur jag skulle kunna transportera min marmorskiva MODELL SVINTUNG! till huvudstaden. Inser att även om jag skulle få den till Stockholm skulle jag inte få plats med den i mitt kök :/ Såå hur ska jag nu hinna med alla saker jag vill göra till jul?!?! Tveksam om jag kommer åka till Dalarna igen före 23:e December och då är det ju liksom redan dags att trycka i sig massa onyttigheter.

Men detta kommer inte hindra mig från att pyssla och jag kommer naturligtvis dela med mig av fram- och motgång. Mja iallafall framgång!

 

Har ni några önskemål vad gäller julgodis, kakor mm?

Min egna lilla önskelista lyder som följer:

Knäck (ingen jul utan massor med knäck!)

Hallontryffel (Egentligen mammas önskan)

Kanel och vaniljstryffel (Syrrans favorit, åtminstonde förra året)

Fönsterkakor (har länge tänkt prova men aldrig kommit mig för)

Karameller (Kräver marmorskivan...)

Pepparkakor (och pepparkaksgrissini!! )

Fudge (i många varianter.. har några idéer)

Tranbärstryffel (Seriöst finns det någon godare?!)

Saffransbiscotti (busenkla och kanonfina med hela mandlar i)

Saffranstryffel (behöver jag säga mer?)

Kola (Vill göra en god hallonkola eller kanske passionskola, och såklart salt kola!)

 

Jag tror ni hajar.. jag har måånga ideer!

 

Jag har vissa ideer vad gäller designen här på bloggen oxå men vi får se om jag kan fixa det...

♥Dalkullan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0