Havrekakor

Nu är jag ute på min vackra skärgårdsö igen för de sista arbetsdagarna för i sommar. På söndag jobbar jag sista natten! Både skönt och lite vemodigt på samma gång, den här månaden har bara flugit iväg..
Idag fick jag finbesök av pappas moster, Ragnhild, papas kusin monica med maken Janne och min tremänning/syssling Jesper :D Mycket trevligt!

Dagens småkaka kan man nästan dubbla receptet på för hälften av degen kommer hamna på annat ställe än på plåten… Ursprungligen kommer receptet från Gunnarsons specialkonditori och då ingår även russin i kakorna men jag föredrar att göra dem utan.

Som jag lite försiktigt antydde tidigare är degen fantastiskt god och har man väl börjat smaska på den är det svårt att hålla fingrarna i styr ;)

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Havrekakor

 

220 g                   smör

140 g                   socker

160 g                   vetemjöl

110 g                   havregryn

1 tsk                    bikarbonat

 

Blanda alla ingredienser.

Dela upp och rulla 10 g bollar.

Lägg på plåt med papper.

Grädda i 175 grader ca 10-12 min.

 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Känner du för att ”lyxatill” dem en aning kan du ringla lite choklad över kakorna. Annars tillsätta lite hackad choklad direkt i degen.

 

Vill du ha russinen i är mängden 100g i ovanstående recept.


 

Lite sommarkänsla känner jag att jag kan dela med mig av <3


 Nu tänker jag ta en liten tupplur och sen kanske jag ska pyssla en stund i bageriet.. eller gå runt än och fotografera lite.. beror på vädret när jag vaknar ;)

//Dalkullan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0