Pepparkakebake

Nu har jag fått helg!
Idag blev det en lite annorlunda dag.. jag började 10 och ställde mig då i kallskänken i 4 ½ timme och pikerade pepparkakor. Gubbar, gummor och hjärtan. Plåt efter plåt. Ett evighetsjobb? Ja kanske det men jag njöt av varje sekund! När man gjort några plåt började man få in snittsen och då gick det rasande fort. Lite glada tillrop från övriga kollegor gjorde det hela än roligare :) Det jobbiga var att det är så kallt när först sopgubbarna kommer och har dörren öppen och kort därefter kommer Gunnar från BP med alla varor.. Jag som är en fryslort i vanliga fall ;)
Men det gick fint, en päron mer och en ljummen saffransbulle gav mig energi nog att fortsätta.
När all kristyr var slut och nästan ett helt stick var pikerat kunde jag inmundiga min lunchmacka framför ugnarna  innan det var dags för russinfrallorna.
Väl tillbaks i bageriet igen fick jag upp värmen ganska fort (10 stenugnar som håller 250-300 grader.. ja det blir lite ljummet iaf).
Jag körde järnet för att få undan frallorna på kyl innan de jäste för mycket. Sedan gjorde vi lite mötesplatsen och jag lyckades trycka in dem på kyl. Efter ett snabbt röj satte jag igång med kardemummalängder, bullar, bakade av lite levain, saffranslängder och Manhattan. Sen var det bara städningen kvar. 17:40 lämnade jag bageriet och nu en timme senare sitter jag på ett tåg i Bålsta på väg mot Köping.
Igår fick jag ett mail med ett erbjudande jag tvivlar på att jag kan avböja.. avslöjar inte innan det är klart men det gäller bloggen ;)
Hur går det för er med julstöket? Är alla klappar inhandlade och allt fixat?
Jag har ordnat ungefär hälften av alla klappar och vad gäller julstöket är ni nog ganska uppdaterade om mina bestyr ;)
I morgon återkommmer jag och då ska jag se till att bjuda på något trevligt recept!
Några av alla gubbar jag pikerat idag :P Kom å köp!!
Thorbjørn Egner – Dobbeltpeprete Pepperkaker Lyssna på denna!!!! Jag höll på att tuppa av!!
Jag lovar!! Jag gör inte pepparkakor på detta viset! hahaha
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Wesslantjej

Vad är det jag hör? Jag har läst din blogg i en underbart söt evighet nu och aldrig fått veta att du håller till i Bålsta! Eller är det felaktig information..? Själv bor jag där med..;D

2011-12-19 @ 10:30:13
URL: http://tjejenochlivet.blogg.se/
Postat av: Dalkullan

Jag passerade bara genom Bålsta, jag bor och arbetar i Stockholm och från början kommer jag från Dala-Järna :) Roligt att höra att du gillar min blogg!

2011-12-19 @ 22:02:55
URL: http://dalkullansbaktankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0