(del:1) Traditionella europeiska julbakverk

När jag gick sista året på Livsmedelsprogrammet (Hushagsgymnasiet, Borlänge) hade vi ett projektarbete på totalt 100 poäng som vi skulle genomföra. Vi fick själva välja vad vårat projekt skulle gå ut på och jag velade länge innan jag kom fram till att jag vill fördjupa mig i olika länders jultraditioner, på "bakidan".
Hur skulle man då välja vilka länder man ska fördjupa sig i? Jag fick ju inse att jag inte kunde ta alltför många... jag bestämde att jag skulle skriva om 5 Europeiska länder.
Mitt nästa huvudbry var vilka de 5 skulle vara.. Sverige var uteslutet.. Tänkte på de klassiska som England (Fruktkaka..) Tyskland (Stollen) men de kändes.... för.... klassiska. Det slutade med att jag bara valde helt random bland de där jag faktiskt kunde skaka fram information.
Länderna blev: Cypern, Finland, Frankrike, Island & Tjeckien.
Jag letade fram information och recept. Skrev ner det jag hittade i en projektrapport, provbakade samtliga recept och höll en provsmakning där de som deltog fick fylla i ett formulär och betygsätta samtliga bakverk.
Alla recepten skrev jag ner och gjorde ett recepthäfte som trycktes upp i 30 exemplar (Rektorn köpte allihop!)
Jag blev själv riktigt nöjd med resultatet och nu tänkte jag att ni ska få ta del av mina efterforskningar :)
Del:2 i morgon!
♥Dakullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0