Ischoklad

Idag är det en månad kvar till jul och 3 dagars ledighet hemma i Dalarna.
Igår eftermiddag hade vi pepparkaksbakning på jobbet, glögg, julmusik, pepparkakor, saffransbullar och fantastisk stämmning... regn i luften utanför fönstret men det var så mörkt att det syntes inte ;)
När Julen nu börjar närma sig (med stormsteg..) är det julgodis som upptar en stor del av mina baktankar utanför jobbet. Var och införskaffade fler plåtburkar för förvaring i förrgår. Jag har ett rejält lager med choklad, nötter, socker, sirap, smör och grädde ser jag oxå till att ha hemma när andan faller på och jag kokar en tryffel.
Just idag tänkte jag dock dela med mig av en klassiker, ischoklad. Jag personligen har ingen vidare bra relation till ischoklad.. men kom på varför så sent som förra året! Den Ischoklad jag tidigare inmundigat har så gott som alltid varit gjord på blockchoklad.. som inte ens får kallas choklad för den har för låg kakaohalt.. Jag köper därför aldrig block utan choklad choklad från godishyllan istället. Eller från jobb/praktik/skola.
Förra året när jag då skulle ge ischokladen en sista chans, gjorde jag den med choklad. Den blev ingen sensation mer än så tillvida att jag åt och kunde uppskatta den ;)
Kort och gott.. det finns inga genvägar till gott julgodis! 
Här är receptet!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ischoklad
50 g cocosfett
100 g mörk choklad
Smält cocosfettet och lägg i chokladen.
Låt smälta, blanda och häll upp i folieformar.
Låt stelna.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nu ska jag snart åka till jobbet och baka lite :) I morgon börjar vi med vörtbrödet på jobbet! Och på lördag börjar mitt nattskift igen.. 00:00 natt till Lördag.
Om en vecka far jag ner till Skåne för att motta Gesällbrev och träffa hela underbara klassen!!
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Jennie YH

Åh, jag har ett annat bra recept på ischoklad, som inte bara smakar massa cocosfett. Visserligen inte med riktig choklad, men det kan man ju alltid ändra på.



250g kokosfett

2 ägg

3 dl florsocker

1 dl kakao

1 tsk vaniljsocker



Smält kokosfettet i en kastrull på svag värme.Låt det svalna. Vispa ihop ägg och florsocker i en

skål. Tillsätt kakao och vaniljsocker. Tillsätt kokosfettet medan du vispar hela tiden. Häll smeten i formar och låt dem stelna i kylen.

2011-11-26 @ 15:20:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0