Lemonpoppyseedcake

Jag hade en del citroner över när jag stängde för säsongen. Dessa glömdes bort och när jag hittade dem i skafferiet var det i sista sekund. Jag pressade dem och fick ihop 8 dl citronjuice. Hjärnkontoret jobbade på högvarv med att komma på användningsområden för all denna citron. 
Efter diskussion med Elin kom iden att göra Lemonpoppyseedcake. Det är en god variant på sockerkaka. 
Här ska ni få receptet på den!
 
Lemonpoppyseedcake
 
2 st ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smält smör
½ dl citronjuice
½ dl mjölk
½-1 msk blåa vallmofrön
 
 
Vispa ägg och socker luftigt
Vänd ner de torra ingredienserna varvat med smör, mjölk och citron
Häll smeten i smord bröad form och baka i 175 grader i 30-35 min
 
Ät kakan som den är eller dekorera med en glasyr.
 
Glasyr:
Florssocker
citronjuice
vatten
 
 
 
♥Dalkullan
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0