Göteborg

Nu sitter dalkullan på ett kondis i centrala Göteborg. Min roadtrip har börjat gå mot slutet och jag siktar norrut igen :) 

Torsdag och fredag blev två lyckade dagar med intresserade elever som hela tiden utmanade mig med frågor och funderingar. De gav mig massor med inspiration och energi. 

På fredag kväll styrde jag kosan norröver upp till Göteborg. Körde lite fel i Markaryd men sedan gick det fint. Framme i Göteborg körde jag på känsla och prickade rätt direkt. Har nu haft en fin helg med bästa syrran. Mat hos Doktor kock, sen kvällsfika, IKEA besök, rullskidåkning, filmmys, sightseeing i Majorna, chilensk mat och trevligt sällskap. 

Igår gjorde vi god eftermiddagsfika. 
Tänkte dela med mig av ett enkelt men SÅ gott recept. 

Varma äpplen med grädde. 2 port
2 äpplen
2 msk smör 
1 msk sirap
Kanel
Kardemumma
Vispad grädde
Vaniljsocker

Skala äpplen och kärna ur. lägg i stora fina temuggar. 
Lägg en matsked av smöret på vardera äpplet. 
Ringla sirapen över och strö på kanel och kardemumma. 
Kör kopparna i micro i ca 1 1/2-2 min tills de är varma och mjuknat lite. 
Servera direkt i muggarna med grädden smaksatt med vaniljen. 

Eftersom min tandläkarstuderande syster inte äter NÅGOT TILLSATT SOCKER ALLS! Gjorde hon sitt äpple utan sirap och utan vaniljsocker i grädden. Det blir också gott! Vill man i det fallet ha lite vaniljsmak på grädden kan man skrapa i en vaniljstång.

Hann inte ta någon bild innan vi började glufsa i oss men ni kan nog föreställa er ;) 




<3 Dalkullan 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0