Pepparkakor

Det har idag gått ett år sen Em unga bagare. Det är ett år sen Sverige tog storslam i Franska, Rouen. Det var en grym känsla, det var underbart att all träning gav resutat. 
Jag lovade därefter mig själv en paus i tävlandet men nu känner jag hur jag saknar träningarna inför och känslan under en tävling när man vet exakt vad man ska göra och hur. Recept, vikter och uppslag sitter i benmärgen. 
 
Om en vecka är det dags för Em igen då är det Sara & Sara som representerar Sverige. Tävlingen går i år i Danmark och jag kommer hålla tummar och tår för tjejerna. Har sett en del av det de kommer göra och de är vassa!
 
 
Själv försöker jag hitta egna små utmaningar. Jag gjorde i förrgår en pepparkaksdeg. Så gårdagen blev det bakning i massor, jag gjorde hjärtan, grisini och en adventskalender. Sen inspirerad av mitt Em skådebröd gjorde jag en jordglob som "pepparkakshus". 
 
Receptet fick jag av farmor och det är det hon gjort pepparkakor på i all evighet. Det är supergott och givetvis står måtten i kaffekoppar. 
 
(En kkp är ungefär 1,5 dl)
 
 
Farmors pepparkakor  ca 500 st
 
½ kg smör
5 kkp socker
2 kkp sirap
2 kkp vatten
15 kkp vetemjöl
 
1 msk nejlikor
1 msk ingefära
1 msk kanel
2 msk bikarbonat
 
Vatten, kryddor, sirap och socker upphettas till det precis börjar bubbla.
Lös upp bikarbonaten.
Häll över smöret.
Blanda ner mjölet.
Låt stå svalt över natten innan de kavlas tunnt och bakas.
 
Varning vid bakningen håll uppsikt. Det går fort!
baka på ca 200 grader
 
Vill du göra grisini rulla degen i tunna tunna plåtlånga längder. 
Pensla med lite vatten och strö på hackad mandel eller nötter.
Supergoda att servera till glögg.
 
Till adventskalendern använde jag en ståltrådsring (tillböjd metallgalje funkar oxå)
diverse snören och band i olika längd. 
Ett längre band till upphängning.
3 röda sidenband som jag lindade runt metallringen och gjorde rosetter vid upphängningspunkterna.
24 pepparkakshjärtan med hål dekorerade med nummer och dekor i kristyr.
pepparkaksformar.
Jag avslutade med att vira in en batteridriven ljusslinga runt ringen.
 
 
 
 
 
RENT Soundtrack – Seasons Of Love
 
 
Lycka gör dig söt

Utmaningar gör dig stark

Sorger gör dig human

Misslyckanden gör dig ödmjuk

Framgång gör att du strålar
 
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0