Citronmarängpaj

Konsten att gå in ett par skor.
Det är alltid kul när man kommer över fina skor för ingenting på secondhand. Jag hittade ett par snygga svarta stövlar med klack på Erikshjälpen i lördags. 95 kr för ett par oanvända skor. Jag slog till och nu kommer den biten där de ska gås in... Jag har en metod som funkar ypperligt. Jag brukade mig av den när jag skulle gå in ett par skor med hög klack som jag skulle ha på bröllop. jag hade skorna på mig när jag gjorde tårtan till nämnda bröllop.
Ikväll har jag mina nya skor på mig då jag skrotar runt i köket. tempererar choklad och gör diverse godis. Snart kan jag nog ta skorna på mig ut bland folk också ;)
 
Var på konsert i Karlstad i onsdags. Vi såg Lars Winnerbäck och jag som aldrig sett honom live tidigare tyckte det var en bra spelning. De andra hade sett flera spelningar och tyckte inte denna var en av de bättre. Men det var mest synd om dom. Bra musik med trevligt sällskap, vad mer kan man begära av en onsdagskväll?
 
 
Nu är det nog läge att dela ett recept. Eller hur? 
 
Jag gjorde för ett tag sedan massa bakning med citron som utgångspunkt. Bland annat 2 citronmarängpajer. De blev uppskattade på Smedbergsskolans personalrum. 
 
 
Citronmarängpaj
 
100 g rumstempererat smör
50 g florsocker
150 g vetemjöl
 
Blanda smör och socker till en massa. 
Tillsätt mjölet och blanda så det blir en smidig deg. 
Kavla och tryck ut i en pajform.
Grädda i 175 grader i ca 15 min. Den ska få en gyllenbrun färg.
Låt svalna.
 
140 g citronsaft
200 g socker
140 g vatten
 
120 g vatten
55 g maizena
45 g äggula
 
70 g smör
2st gelatinblad blötlagda i kallt vatten
 
koka upp citronaft, socker och första mängden vatten.
vispa under tiden ihop andra mängden vatten med maizena och äggula.
När citronlagen kokat upp häll den över maizenaredningen.
Vispa och häll tillbaka allt i kastrullen.
Koka upp till 85 grader under ständig omrörning.
tag kastrullen av plattan när det är 85.
släng då ner smör och blötlagda gelatinblad i krämen. 
Vispa ihop.
Låt krämen svalna innan du häller den i pajskalet.
 
4 st äggvitor
3/4 dl vatten
2 dl socker
 
koka vatten och socker till 121 grader. 
När sockerlagen är på ca 115 grader börja vispa vitorna.
Häll lagen över vitorna när den är 121 och vispa på full hastighet tills marängen svalnat.
Bred marängen på citronkrämen i skalet. 
Bränn toppen av marängen med en gasbrännare eller bränn av i ugnen.
 
 
Såhär kan en Parisisk citronmarängpaj se ut.. I alla fall Arnaud Larhers variant :D
 
Dålig bild.. men ja..
 
 
 
 
 ~*~
If you want to feel rich. Just count all of the things you have that money cannot buy
~*~
 
♥Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0