Focaccia med svarta oliver

Sitter hemma i köket hos mor och far. Pappa är ute och klyver ved, mamma står i duschen och jag letar bil. 
 
Jag har inte berättat det för er än men Djungeltelegrafen har kanske nått ut till många av er. Jag blir snart Dalkulla på heltid igen. Jag har sagt upp mig från mitt jobb i Stockholm och ska i sommar driva eget. Jag tar över Ryggåsstugan sommarcafé för sommaren 2013 och är i full gång med planeringen :) 
 
Men nu ska jag dela med mig av ett recept. Detta recept gjorde jag gånger massor till mammas 40-års fest. Det var väldigt uppskattat. Det är en focaccia med oliver.
 
Focaccia med svarta oliver
 
500g vetemjöl
1 tsk salt
12 g jäst
3 ½ dl ljummet vatten
2 msk olivolja
120 g urkärnade oliver hackas grovt
flingsalt
 
Rör ihop vete, salt, jäst, vatten och olivolja till en smidig deg.
Lägg degen i en inoljad bunke och låt vila 1 timme.
Tryck ut degen i en långpanna smord med olja.
tryck ner oliverna och strö över flingsalt.
baka i 200grader i 30-35 min.
Servera gärna småvarma.
 
Byt ut en del av oliverna mot soltorkad tomat och fetaost. Lite timjan på toppen.
 
♥Dalkullan

Kommentarer
Postat av: Inger

Det låter fint, med sommarcaféet ... ser framemot fikastunder vid Storsjön igen!

kram Inger

2013-03-16 @ 23:21:59
URL: http://www.snartmormor.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0