rivstart

Oj vilken start det har blivit på Ryggåsstugan! Det är helt fantastiskt att det är så mycket redan nu på "försäsongen" för det är vad jag hade trott. Att det skulle vara lite lågsäsong nu fram till midsommar och att det sen skulle komma igång på allvar. Bloggen har blivit lidande av detta och kommer så fortsätta bli framöver. Men vid tillfälle då och då kommer det kanske något trevligt inlägg om inte kommer jag ha massor att berätta om i höst när jag varvar ner sen. 
 
Men för att hålla er lite uppdaterade så kan jag berätta att jag förutom att jag jobbar sisådär 15 timmar om dygnet, varje dag, så går jag en kurs för kvinnliga företagare. En otroligt givande kurs under vilken jag kommer lära mig massor parallellt som jag lär mig massor på att ha eget. Jag växer ständigt, som bagare, som företagare, som arbetsgivare och sakta men säkert som människa. För någonstans mitt i alltihop blir mitt urdåliga självförtroende bättre och bättre. Jag lär mig att våga.
Jag vågar ringa och tjata. Jag vågar ställa fler och fler obekväma frågor. Jag vågar stå för det jag gör och bättre och bättre för den jag är. För att referera lite tillbaka till ett tidigare inlägg här så finns vissa personer som jag aldrig kommer förlåta för vad de gjort och som varje gång jag ser dem ger mig en olustig känsla. Jag har lärt mig se förbi det och de blir som vilka kunder som helst. De ska ALDRIG få se hur de påverkar mig, det är till mitt café de kommer för att äta sådant  jag bakat. De betalar mig för att få fika gott och få en stunds avkoppling. 
För att återgå till kursen jag går så handlar mycket om vilken vision man har med sitt företagande, vilka mål man har och hur man kan göra för att på bästa sätt uppnå dem. Jag känner att jag har svårt att sätta ord på allt detta. Jag vet inte vad som är min vission. Mitt mål är att sommaren ska bli plus minus noll, blir den det är jag nöjd allt annat är en bonus. Jag räknar in erfarenheten som en stor vinst. 
I tisdags blev jag intervjuad för en broschyr som håller på att tas fram. Då kom frågan om vad som är min vission. Det handlar på något vis om att jag vill visa på vilka skillnader som finns. Att det ÄR skillnad på bra råvaror och hantverket bakning jämfört med massproducerad effektivisering. När folk får aha-upplevelser som "är det såhär äkta vaniljsås smakar?! Vad gott!" Eller "Vad har du i chokladbollarna som är så goda?!" "Det är nog smöret du tänker på?" "ÅÅÅ". 
Jag vill att alla ska veta att det är skillnad och att det är godare med hantverket. Det kanske kostar mer, men det ger oss, som älskar bakning, ett jobb.
 
Visst är inte livet en dans på rosor som egen. Men en sådan erfarenhet! Jag kommer se tillbaka på denna sommar och komma ihåg de bästa bitarna. De roliga kommentarerna, den possitiva feedback och alla "stammisar" (har redan hunnit få sådana!).
 
 
♥Dalkullan
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0