Månadens sötsak- Citruskaka

Denna månadens utmaning i bloggen Sötasaker är att presentera ett recept på temat "Syrligt".
Det passade ganska bra i och med att jag förra helgen faktiskt gjorde en fantastisk citruskaka! Receptet kommer ursprungligen från tidningen "Hembakat". Det var med i förra årets julnummer. I originalregeptet ska den delas och fyllas med en Lemoncurd, på grund av tids-/energibrist utelämnade jag den detaljen och det blev inte så tokigt det heller!
Det var min moster som tipsade om detta receptet och jag var inte sen att prova :P
Jag bakade denna kakan som en "gå borts present" till min pappas moster. Vi var bjudna på middag och senare på kvällen skulle pappas kusin med familj kika över på lite fika. Kakan gjorde succé och det som blev över fick givetvis värdinnan behålla till framtida sötsug ;)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Citruskaka
2 st ägg
3 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1 st citron (skal och saft)
1 st apelsin (saften)
150 g smör
50 g rumsvarmt smör
200 g philadelphia
2 dl florsocker
1 msk  vaniljsocker
1 st  Lime (saften)
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Vänd ner de torra ingredienserna.
Rör i citronskal samt safterna & smöret.
Häll i smörad och bröad springform. ø 22 cm
Grädda i ca 50 min.
Vispa ihop alla ingredienser till frostingen och bred sen över den avsvalnade kakan.
Dekorera med rivet skal av Citron, Lime & Apelsin. (Ev lite riven choklad)
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
♥ Dalkullan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0